Hindersprövning
Stundande bröllop? För att få vigas i Sverige måste vissa papper skickas in och godkännas. Fyll i formuläret nedan så ordnar vi era blanketter för hindersprövning och efternamnsanmälan enligt nya namnlagen. Papper färdiga för signatur kommer hem på posten inom 2 vardagar. Avgiften är 169 kr.
Ansök om hindersprövning och eventuell namnändring
Hur går det till?
Steg 1
Fyll i webbformuläret online
Steg 2
Få hem alla papper korrekt ifyllda
Steg 3
Skriv under och skicka vidare i medföljande förfrankerade kuvert
Steg 4
Få intygen direkt hem till er
Vanliga frågor om hindersprövning
Vår tjänst fungerar bara om ni båda är folkbokförda i Sverige. Om någon av er inte är folkbokförd i Sverige är ni tvungna att personligen besöka ett av Skatteverkets servicekontor. På kontoret behöver ni legitimera er med pass för att kunna lämna in ansökan om hindersprövning. Ring Skatteupplysningen (0771 567 567) för mer information. De kan bland annat hjälpa dig att hitta ditt närmaste servicekontor.
Om ni gifter er inför svensk myndighet (exempelvis svenska ambassaden eller Svenska kyrkan) kan ni använda vår tjänst. Ifall ni gifter er inför en utländsk myndigheter gäller dock andra regler. Ni kan inte använda vår tjänst, utan fråga er vigselförrättare om vad som gäller i just ert fall.
Innan ni kan gifta er i Sverige, eller inför svensk myndighet utomlands, måste ni ansöka om hindersprövning och motta vigselintyg som bevis på att den är godkänd. Ansökan är en formalitet som innebär att Skatteverket ska bekräfta att det inte föreligger hinder för att ni ska få vigas. De hinder som finns är nära släktskap, omyndig ålder samt nuvarande äktenskap.
När du har gjort beställningen får du hem handlingarna inom 2 vardagar. Dessa måste signeras av er båda och postas till Skatteverket som utför hindersprövningen. Från och med att ni postar ansökan tar det vanligtvis 14 dagar tills ni får hem intygen. Leveransadressen för de färdiga intygen är samma som adressen dit du får materialet från oss. Du anger leveransadress i formuläret när du gör beställningen.
Intygen är giltiga 4 månader från och med dagen då de utfärdas. Posta därför ansökan om hindersprövning och efternamnsanmälan tidigast när det är 4 månader kvar till er vigsel. Materialet som ni får av Digitaliseringsinitiativet är giltigt så länge som uppgifterna stämmer.
Vad ingår i avgiften på 169 kr?
När du har besvarat vårt formulär kommer en av våra handläggare tilldelas ditt ärende. Vi verifierar angivna personnummer, att leveransadressen är fullständig samt att era efternamnsval är möjliga. Därefter förbereds två blanketter: hindersprövning samt efternamnsanmälan för makar. Vi skickar materialet nästkommande vardag med A-post. I materialet ingår instruktioner samt frankerat och adresserat svarskuvert.
Allt du behöver göra är att signera och posta!